Proposal of an educational technology approach for a web system construction. Application case: teaching about the Fungi kingdom
DOI:
https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1126Keywords:
educational software engineering, educational technology, mycology, usabilityAbstract
Educational technology, as it is nowadays understood, is a relatively new concept. Traditionally, it was understood as the use of audiovisual materials in the classroom; however, this concept has been left behind to be considered a fundamental part of educational processes, taking into account multiple disciplines. This research links theoretical foundations with the development of a web system considering pedagogical aspects for the generation of educational technology; this is done in three stages: (1) seeking educational foundation and its adaptation to technology, (2) the applicability of these to the concept of usability and (3) the development of the system web. The results obtained were favorable; the SUS (Scale Usability System) tool determined a usability level of 91.38. In this sense, creating a system that managed information about the Fungi kingdom considers the incorporation of pedagogical and technological techniques during the elaboration process. Considering the characteristics of the end-user will help the teaching-learning process and, thus, keep the interest from the user to continue using the generated instrument.
References
Aguilar, E., y Dávila, D. (2013). Análisis, diseño e implementación de la aplicación web para el manejo del distributivo de la Facultad de Ingeniería [Tesis de grado]. Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador. Recuperada de: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4303/1/tesis.pdf.
Aguirre-Acosta, E., Ulloa, M., Aguilar, S., Cifuentes, J., y Valenzuela, R. (2014). Biodiversidad de hongos en México. Revista Mexicana de Biodiversidad, 85(2014), 76-81.
Alterius (2016). Del Open Access al Sci-Hub: la democratización del conocimiento científico. Proyecto Alterius. Recuperado de: https://goo.gl/nDSgzu.
Bates, A. (2019). Teaching in a digital age (2a ed., pp. 53-55). Pressbook. Recuperado de: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/.
Benito, D. (2019). Desarrollo de un sistema web desde el enfoque de tecnología educativa para difundir información sobre el reino fungí [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma del Estado de México. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.11799/105220.
Benito, D., y Soberanes, A. (2019). Desarrollo de un sistema de instrucción asistida por computadora para apoyar al proceso de enseñanza aprendizaje sobre temas relacionados con hongos. Programación Matemática y Software, 11(1), 59-67.
Brooke, J. (1996). SUS: a “quick and dirty” usability scale. En P. Jordan, B. Thomas, I. McLelland y B. Weerdmeester, Usability evaluation in industry (pp. 189-194). Taylor & Francis Ltd.
Cao, X., Wang, F., y Zheng, Z. (2012). The experimental research on eLearning instructional design model based on cognitive flexibility theory. Physics Procedia, 25(2012), 997-1005.
Corral, R. (2001). El concepto de zona de desarrollo próximo: una interpretación. Revista Cubana de Psicología, 18(1), 72-76.
David, P., y Foray, D. (2002). Una introducción a la economía y a la sociedad del saber. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 2002(171), 7-28.
Dimuro, J. (2014). Guía de usabilidad web. Recuperado de: https://docplayer.es/6384823-Guia-de-usabilidad-web-juan-j-dimuro-2014-correccion-carolina-condado.html.
Galvis, A. (1997). Ingeniería de software educativo. Santa Fe de Bogotá, D. C., Colombia: Ediciones Uniandes.
García, J., Gargallo, B., García, A., y Sánchez, F. (2012). Sociedad del conocimiento y educación. Madrid: UNED.
Guzmán, G. (1995). La diversidad de hongos en México. Ciencias, 1995(39), 52-57.
Lozada, J. (2014). Investigación aplicada: definición, propiedad intelectual e industria. Cienciamérica, 3(1), 34-39.
Marín, S. (2012). Apropiación social del conocimiento: una nueva dimensión de los archivos. Revista Interamericana de Bibliotecología, 35(1), 55-62.
MIT [Massachusetts Institute of Technology] (2017). GSSD. Sistema global para desarrollo sustentable. Sistema de conocimiento. Recuperado de: https://goo.gl/8kfGaW.
Marotias, L. (2015). Acceso abierto: un camino hacia la democratización del conocimiento científico. Recuperado de: https://goo.gl/VJH8we.
Mestre, U., Fonseca, J., y Valdés, P. (2007). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje (pp. 1-4). Ciudad de Las Tunas: Editorial Universitaria. Recuperado de: https://goo.gl/8xqZ2q.
Ortiz, D. (2012). La usabilidad como recurso de gestión de contenidos web: una aproximación para la optimización de portales web corporativos. Educación y Ciencia, 2012(15), 205-228.
Ortiz, D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 2015(19), 93-110.
Pinto, A. (2013). Construcción colectiva de conocimiento. Envigado, Antioquia: Institución Universitaria de Envigado.
UNESCO (1984). Glossary of educational technology terms. París: Unesco.
Universidad de Granada (2017). Sistemas de conocimiento. Recuperado de: https://goo.gl/Xdriep.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel Benito Moran, Anabelem Soberanes Martín; Mónica Itzel López Cortés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.