Vol. 7 (2023): Publicación continua
F) Tecnologías de la información y la comunicación en educación

Dreamscape: gamifying cognitive functions

Patricia Guadalupe Gamboa Rodríguez
Tecnológico Nacional de México/Instituto Tecnológico Superior de Coatzacoalcos, Veracruz, México
Bio
Oscar Homero Betanzos Valenzuela
Tecnológico Nacional de México/Instituto Tecnológico Superior de Coatzacoalcos, Veracruz, México
Bio
Aurora Moreno Rodríguez
Tecnológico Nacional de México/Instituto Tecnológico Superior de Coatzacoalcos, Veracruz, México
Bio
Portada-7

Published 2023-12-29

Keywords

  • Learning,
  • education,
  • video games
  • Aprendizaje,
  • educación,
  • videojuegos

How to Cite

Gamboa Rodríguez, P. G., Betanzos Valenzuela, O. H. ., & Moreno Rodríguez, A. (2023). Dreamscape: gamifying cognitive functions. RECIE. Revista Electrónica Científica De Investigación Educativa, 7, e2013. https://doi.org/10.33010/recie.v7i0.2013

Abstract

One of the significant challenges faced by people with Down syndrome is the presence of weaknesses in cognitive functions, including memory, attention, problem solving, and executive skills. These cognitive weaknesses can limit people’s ability to fully participate in education, daily life and social interaction, and in turn face various challenges associated with cognitive weaknesses such as learning limitations, reduced independence, communication difficulties, lack of autonomy and work challenges. In many foundations that assist people with Trisomy 21, teaching is based on traditional approaches such as the Troncoso method, which is often characterized by its repetitiveness and lack of variety, which represents a scarcity of effective and attractive tools for learning, which can restrict their potential development. Through the Dreamscape tool, the aim is to verify the improvement of cognitive, attention and language functions in people with Down syndrome. It was based on an experimental design that evaluated the impact of Dreamscape, where tests were applied with the game on different occasions, evaluating cognitive skills such as attention and language. The evaluated subjects showed significant improvements in these skills after interacting with the games. This project represents an important step towards creating inclusive and exciting solutions for cognitive development, highlighting gamification in education to improve cognitive health.

References

  1. Abreu, A. J. (2018). La filosofía educativa de Jean Jacque Rousseau (1712-1778). Revista Scientific, 3(10), 197-217. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.10.10.197-217
  2. Analytikus (2022, oct. 14). ¿Qué son los estilos de aprendizaje? https://www.analytikus.com/post/qu%C3%A9-son-los-estilos-de-aprendizaje
  3. Berástegui, A. (2020). Avances y retos en el síndrome de Down. Perspectivas desde la calidad de vida. Síndrome de Down Revista Vida Adulta. https://www.sindromedownvidaadulta.org/no-35-junio-2020/perspectivas-desde-la-calidad-de-vida-profesional-experta-dra-ana-berastegui/
  4. Biel, L., y García, A. (2015). Gamificar: el uso de los elementos del juego en la enseñanza de español. En La cultura hispánica: de sus orígenes al siglo XXI : actas del L Congreso Internacional de la AEPE (Asociación Europea de Profesores de Español), Universidad Isabel I de Castilla, Burgos, 20-24 de julio de 2015 (pp. 83-87). Agilice Digital. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf
  5. Extra Especial (2023). Estimulación temprana: ¿qué es y cómo ayuda a mi hijo con síndrome de Down? https://www.extraespecial.com/blogs/news/estimulacion-temprana-que-es-y-como-puede-ayudar-a-mi-hijo-con-sindrome-de-down
  6. Gaitán, V. (2016). Gamificación: el aprendizaje divertido. Educativa. https://www.educativa.com/blog-articulos/gamificacion-el-aprendizaje-divertido/
  7. García-Rodríguez, J. M., Hernández-García, Á., y González-Sánchez, J. L. (2018). La gamificación en educación: una revisión sistemática. Revista de Investigación en Educación, 16(1), 5-19. https://revistas.uam.es/rie/article/view/8258/8587
  8. Gaspar, E. (2021). La gamificación como estrategia de motivación y dinamizadora de las clases en el nivel superior. Educación, 27(1), 33-40. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n1.2361
  9. Macías-Ruiz, M. J., y Vega-Castro, L. (2020). Los videojuegos para el desarrollo del lenguaje en niños con síndrome de Down: fundación “fasinarm”. Polo del Conocimiento: Revista Científico - Profesional, 5(1), 674-699. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7436054
  10. Manrique, M. S. (2020). Tipología de procesos cognitivos. Una herramienta para el análisis de situaciones de enseñanza. Educación, 29(57), 163-185. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202002.008
  11. Martín-Macho, A., y Faya, F. (2016). El juego en el aula de lengua inglesa para consolidar contenidos: experiencia con futuros docentes de educación infantil. Universitat d’Alacant. http://hdl.handle.net/10045/64927
  12. Montagud, N. (2020, may. 15). Método Troncoso: qué es y cómo se aplica en niños y niñas. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/metodo-troncoso
  13. Ojeda, Á., Díaz. F. E., González, L., y Pinedo, L. P. (2008). El aprendizaje visual: un aporte de la informática, telemedicina, salud-e y rede-s (TICs) a la educación. Revista Médica Electrónica, 30(4), 526-537. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/530
  14. Once Noticias (2022, mar. 21). ¿Sabes cuáles son las causas del Síndrome de Down? https://oncenoticias.digital/salud/sabes-cuales-son-las-causas-del-sindrome-de-down/87260/
  15. Ortega, C. (2018, jul. 27). ¿Qué es un estudio transversal? QuestionPro. https://www.questionpro.com/blog/es/estudio-transversal/
  16. Oviedo, H. C., y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf
  17. Ponz, M. J., y Vernet, M. (2019). El rol del juego y la gamificación en la enseñanza del inglés. Puertas Abiertas, (15). https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12513/pr.12513.pdf
  18. Przybylski, A. K., Ryan, R. M., y Rigby, C. S. (2009). The motivating role of violence in video games. Personality and Social Psychology Bulletin, 35(2), 243-259. https://doi.org/10.1177/0146167208327216
  19. Rivera, A. G. (2022). Definición, características y técnicas para entenderlo todo sobre el estilo de aprendizaje auditivo. Luca. https://www.lucaedu.com/estilo-de-aprendizaje-auditivo/#:~:text=El%20estilo%20de%20aprendizaje%20auditivo%20se%20refiere%20a%20la%20obtenci%C3%B3n,la%20atenci%C3%B3n%20de%20los%20estudiantes
  20. SEP [Secretaría de Educación Pública] (2017). Aprendizajes claves para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. Primaria. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_ para_la_educacion_integral.pdf
  21. SNDIF [Sistema Nacional para el Desarrollo Integral de la Familia] (2020). Día Mundial del Síndrome de Down. https://www.gob.mx/difnacional/documentos/dia-mundial-del-sindrome-de-down-238643
  22. Tobias, M. (2020). El método Troncoso para la adquisición y desarrollo de la lectura y escritura en alumnos de 6° grado de primaria de un centro de atención múltiple [Tesis de Licenciatura]. Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí, México. https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/bitstream/20.500.12584/426/1/Melissa%20Tobias%20Flores.pdf
  23. UNIR [Universidad Internacional de La Rioja] (2022, abr. 26). Aprendizaje kinestésico: claves e ideas para aplicarlo en el aula. https://mexico.unir.net/educacion/noticias/aprendizaje-kinestesico/#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20es%20el%20aprendizaje%20kinest%C3%A9sico,retos%20que%20se%20le%20plantean